A dark hall of an airport lit by a bluish neon glow with two modern elevators in the middle with chromium closed doors and spots of light near each lift and a control panel

سیستم تعلیق آسانسور چند نوع داره و چیا هستن؟

انواع سیستم تعلیق آسانسور


سیستم های تعلیق آسانسور بر اساس مکانیسم کار و طراحی آنها طبقه بندی می شوند. رایج ترین انواع سیستم های تعلیق آسانسور عبارتند از:

سیستم های تعلیق بالابر کششی


آسانسورهای کششی از میله کششی و کابل برای بالا و پایین بردن کابین استفاده می کنند. انواع مختلفی از سیستم تعلیق کششی وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است:

تعلیق 1:1 (یک به یک)

در این نوع سیستم تعلیق، کابل های تعلیق مستقیماً به کابین و وزنه تعادل متصل می شوند. سیم های کششی از صفحه کشش عبور می کنند و دور چرخ در بالای پله می پیچند. کابین و وزنه تعادل با همان سرعت طناب بکسل حرکت می کنند. همان طور که واضح هست شستی داخل کابین برای این نوع سیستم تعلیق بالابر نقش مهمی بازی میکنه.

1.2 توقف 2:1 (دو به یک)

سیستم تعلیق از کویلور دو به یک استفاده می کند. جایی که کابل های تعلیق از طریق مجموعه ای از چرخ ها به کابین و وزنه تعادل متصل می شوند. کابین و وزنه تعادل با نصف سرعت طناب بکسل حرکت می کنند.

سیستم تعلیق 3:1 (سه به یک)

با این سیستم تعلیق سرعت کابین به یک سوم سرعت وزن متعادل می رسد. همچنین این سیستم دارای حدود شش دنده و یک دور آرام است. این نوع پیکربندی امکان استفاده از مکانیزم بالابر قدرتمند را فراهم می کند که امکان حمل بارهای سنگین را در طبقات ساختمان فراهم می کند. که در این نوع سیستم های تعلیق شستی طبقات نقش مهمی رو ایفا میکنه.

سیستم تعلیق 4:1 (چهار به یک)

با تعلیق 4:1، وزنه تعادل با حدود چهار برابر سرعت کابین بالا و پایین می رود. این نوع سیستم برای آسانسورهایی که نیاز به حرکت عمودی سریع در فواصل طولانی دارند مناسب و مفید است. این پیکربندی عمدتاً در ساختمان های مرتفع استفاده می شود که آسانسورها باید مسافت های طولانی را به سرعت طی کنند. هماننده مورد قبلی توی این نوع سیستم تعلیق بالابر ها پنل طبقات خیلی مهم هستند.

آسانسورهای بدون درایو دنده

آسانسورهای کششی بدون چرخ دنده از یک چرخ کششی با قطر بزرگ استفاده می کنند که مستقیماً به محور موتور متصل است. این نوع طراحی در مقایسه با سیستم‌های درایو دنده سرعت بالاتر و کارایی بهتر را ممکن می‌سازد.

سیستم های تعلیق برای بالابرهای هیدرولیک
بالابرهای هیدرولیک از سیلندر و پیستون هیدرولیک به کمک جک برای بلند کردن خودرو استفاده می کنند. کابین با استفاده از جک به پیستون متصل می شود. جک ها برای بالا و پایین رفتن باز یا جمع می شوند. آسانسورهای هیدرولیک عموماً در ساختمان های کم ارتفاع استفاده می شوند و سرعت کمتری نسبت به آسانسورهای کششی دارند.

سیستم های تعلیق بالابر هیدرولیک با طناب بکسل

آسانسورهای طناب هیدرولیک دارای ترکیبی از ویژگی های هر دو سیستم کششی و هیدرولیک هستند. کابین این آسانسورها توسط کابل های تعلیق متصل به جک هیدرولیک پشتیبانی می شود. این نوع طراحی به آسانسور اجازه می دهد تا مسافت های طولانی تری را با سرعت های بالاتر نسبت به سیستم های هیدرولیک معمولی طی کند.

سیستم های تعلیق بالابر بدون موتورخونه (MRL).


در آسانسورهای بدون موتورخانه نیاز به ماشین آلات مجزا از بین می رود و مکانیزم های سیستم محرکه روی پله ها یا داخل چاه آسانسور قرار می گیرند. این امکان استفاده موثرتر از محوطه ساختمان را فراهم می کند. بالابرهای MRL می توانند از سیستم های تعلیق کششی مختلفی استفاده کنند.

کلام آخر: همانطور که در بالا گفته شد با وجود این که شاید برای خیلی از افراد حاضر در صنعت ساختمان و آسانسور باعث تعجب باشد سیستم های تعلیق آسانسور خیلی رابطه مستقیمی با پنل داخل کابین و پنل طبقات آسانسور دارند که شما میتونید به سادگی هر چه تمام تر هر کدام از این محصولات رو از آریانانوین تهیه نموده و خیال خودتون رو از بابت کیفیت راحت کنید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *